Wat is het verschil tussen waarde en prijs bij een bedrijfsovername?
Bij een bedrijfsovername is het verschil tussen de berekende waarde en de uiteindelijke verkoopprijs vaak groot. Dit komt doordat er verschillende factoren zijn die van
Snel en makkelijk je bedrijf verkopen? Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn. Ons doel is het bedrijf in de huidige staat over te nemen en daar waar mogelijk te optimaliseren. Neem gerust contact op.
Bij een bedrijfsovername is het verschil tussen de berekende waarde en de uiteindelijke verkoopprijs vaak groot. Dit komt doordat er verschillende factoren zijn die van
Als ondernemer is het verkopen van je bedrijf wellicht niet het eerste waar je aan denkt. Het kan echter een slimme keuze zijn, vooral als
Overweeg je een sale en leaseback bedrijfspand dan is het goed om de voors en tegens op een rij te zetten. Naast voordelen van een
Waarom zou een sale en leaseback bedrijfspand interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf? Hier zijn een aantal redenen voor; de eerste en belangrijkste is meestal de
Doordat ondernemers vaak niet weten dat ze hun bedrijf in deze tijd voor een hele goede prijs kunnen verkopen, blijft het aantal overnames beperkt. 40
De gevolgen van de coronacrisis zijn merkbaar in de overnamemarkt, maar de meeste ondernemers zien hierin geen reden om de verkoop van hun bedrijf uit
Wanneer je jouw bedrijf wilt verkopen kun je het moment als eigenaar zelf bepalen. De bedrijfsverkoop kun je van tevoren plannen en soms zijn er omstandigheden waardoor je
Je eigen bedrijf verkopen: 8 op de 10 Nederlandse ondernemers in het mkb zou dit doen als ze er een goede prijs voor kregen. Het
Wanneer je erover uit bent dat je je bedrijf wilt verkopen dan begint dit met het opstellen van een verkoopmemorandum. Dit is een document waarin
De impact van de corona crisis op bedrijven is groot voor Nederlandse ondernemers. Is je bedrijf verkopen in de corona tijd verstandig? Mijn bedrijf verkopen
Voor ondernemers die snel en makkelijk een bedrijf (of een gedeelte daarvan) willen verkopen en hier geen adviseur voor willen inhuren. Maar ook voor bedrijven die de voorkeur hebben voor een bedrijfsopvolging, of de mogelijkheden hiervan willen bekijken.
Wij werken zelf voornamelijk in het noorden van Nederland. En zijn vooral geïnteresseerd in bedrijven in Drenthe, Groningen of Friesland met dezelfde noordelijke nuchterheid en no-nonsens aanpak. Uiteraard kun je in de regio’s daarbuiten altijd een vrijblijvende aanvraag doen.
Wij hebben een groot netwerk, ruime ervaring en kennis van verschillende soorten ondernemingen in uiteenlopende branches. Zoals bijvoorbeeld E-commerce, detailhandel, zorg, opslag, bouw, vervoer, productie of industrie.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn die ertoe leiden dat het beter is je bedrijf te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan:
De impact van de corona crisis op bedrijven is groot voor Nederlandse ondernemers. Ondernemen is vooruitkijken. Wat krijgen we nog voor onze kiezen en hoe ziet de markt of branche eruit na de corona crisis? Of je wel of niet besluit tot verkoop van je bedrijf, één ding is zeker; deze crisis zal niet overgaan zonder een enorme impact achter te laten op ons leven en economie. Naast het beroep dat wordt gedaan op de flexibiliteit van de onderneming, kan het ook invloed hebben op de bedrijfswaarde.
Of je bedrijf verkopen in deze tijd een goede keus, of misschien wel noodzaak is, hangt voornamelijk af van liquiditeit, reserves, doorzettingsvermogen en persoonlijke motivatie om verder te gaan. Het verkopen van een bedrijf is altijd maatwerk. Juist in deze corona tijd. We denken graag met je mee over wat de beste manier om de verkoop of bedrijfsopvolging te realiseren. Neem hiervoor gerust contact met ons op.
Lees hier meer over je bedrijf verkopen in de Corona tijd >>
Je hebt vast al genoeg aan je hoofd door de reden waarom je je bedrijf wilt verkopen. Dan zit je niet te wachten op ingewikkelde waardebepalingen, tijdrovende procedures en verschillende tussenpersonen. Natuurlijk is het verkopen van je bedrijf niet zomaar iets, dit hoeft niet over een nacht ijs te gaan. Wij kunnen er wel voor zorgen dat er geen onnodige kosten en tijd verloren hoeft te gaan in proces. Samen kijken we naar de mogelijkheden voor een snelle overname of bedrijfsopvolging.
Voor de beoordeling van je aanvraag en om snel te kunnen schakelen, vragen we je alvast enkele gegevens door te geven. Zoals de naam van je bedrijf, website en reden van verkoop. Om de waarde alvast globaal in te kunnen schatten ontvangen we ook graag recente jaarcijfers en een begroting.
Het is verstandig voor jezelf de doelstellingen helder te hebben. Wat wil je bereiken met de verkoop? Wat wil je met het huidige personeel? Wat wil je na de verkoop?
Daarbij is zoveel mogelijk inzicht in je interne organisatie erg handig. Denk bijvoorbeeld aan:
– lopende contracten
– actuele vergunningen
– verplichte certificaten en/ of lidmaatschap
– actuele administratie (schrap alle kosten die niet direct bij de bedrijfsvoering horen)
– overzichtelijk debiteur- en voorraadbeheer
De waarde van je bedrijf is de eerste en belangrijkste stap in het verkoopproces. Met hart en ziel heb je aan je onderneming gewerkt, wij zien je bedrijf als meer dan alleen een factsheet met cijfers. De uiteindelijke waardebepaling is afhankelijk van diverse variabelen. Als verkoper zullen emotionele factoren ook meespelen, maar hoe staan deze ten opzichte van de huidige resultaten, markt en voorspelling? Dit zijn afwegingen die je zelf kunt maken.
Tussenpersonen en adviseurs gebruiken verschillende methoden om de waarde van je bedrijf te bepalen. Deze zullen afhankelijk van de variabelen en interpretatie altijd verschillende uitkomsten laten zien. Ook kosten deze ingewikkelde berekeningen en prognoses tijd en geld. Iets dat je liever wil steken in andere zaken, toch? Wij gaan ervan uit dat jij als ondernemer je bedrijf het beste kent en zelf kunt bepalen of je een koper en bod geschikt vindt.
Lees hier meer over variabelen die meespelen bij de waardebepaling.
Dit behoort zeker tot de mogelijkheden. Doel daarbij is het bedrijf bestendig te maken voor de toekomst. Waarbij onze focus ligt op continuïteit en waardegroei.
De afhankelijkheid van de ondernemer in het bedrijf, is bepalend voor de manier waarop het bedrijf wordt overgedragen. Bijvoorbeeld het geleidelijk overdragen (3-5 jaar). Of directe overdracht aan het bestaande of een nieuw management. We maken daarmee de ondernemer onafhankelijk van het bedrijf.
Samen kijken we naar de besturing en hoe de aanwezige waardevolle kennis geborgd kan worden. We zoeken (achter de schermen) naar een manier om een gezonde bedrijfsgroei te maken.
© 2020 Wijkopenbedrijven.nl. Alle rechten voorbehouden.
Wij maken gebruik van cookies om de website optimaal te laten werken op basis van jouw voorkeuren. Daarnaast analyseren en verbeteren wij continu. Lees meer over cookies en privacybeleid.
Cookies zijn kleine tekstbestanden die tijdens jouw bezoek aan een website op jouw computer, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Een belangrijk doel van cookies is dat ze gebruikt worden om gemak op te leveren. Onze website maakt gebruik van verschillende cookies waarvan wij alleen de noodzakelijke zonder toestemming mogen plaatsen.