Bedrijfsoverdracht in coronatijd: behoefte aan overzicht en inzicht

De gevolgen van de coronacrisis zijn merkbaar in de overnamemarkt, maar de meeste ondernemers zien hierin geen reden om de verkoop van hun bedrijf uit te stellen. Hoe denken zij over bedrijfsoverdracht in deze tijd en waar moeten ze rekening mee houden? Een onderzoek.

Een bedrijf verkopen dat je met bloed, zweet en tranen hebt opgebouwd: veel ondernemers denken er pas aan als het moment zich op natuurlijke wijze aandient. Leeftijd is voor 40 procent van de ondernemers een reden tot verkoop, blijkt uit een onderzoek dat De Ondernemer onlangs uitvoerde onder honderd ondernemers.

30 procent verkoopt om iets anders te gaan doen

Toch is het belangrijk al eerder na te gaan wat er komt kijken bij het overdragen van een bedrijf. Niet alleen omdat het verkoopklaar maken zorgvuldige planning en veel voorbereiding vereist, maar ook omdat de kans bestaat dat je niet tot aan je pensioen bedrijfseigenaar blijft. Zo verkoopt 30 procent van de ondernemers hun bedrijf om iets anders te gaan doen. ,,Jonge, succesvolle ondernemers vinden het na een periode van hard werken vaak tijd voor iets nieuws en verkopen hun bedrijf om te cashen,” zegt Peter Pleijsant, specialist Kenniscentrum bij ABN AMRO MeesPierson. Ook fiscale regels kunnen een reden zijn om versneld tot overdracht over te gaan, zegt hij. ,,Die regels kunnen altijd veranderen. Soms is haast geboden om nog gebruik te kunnen maken van gunstige regelingen die de belastingdruk verlagen.” En dan zijn er nog strategische redenen: bedrijven in sectoren die momenteel kwetsbaar zijn, zoals horeca en retail, zien in een overname soms een manier om te overleven.

Het onderzoek vond plaats in september 2020. Dit zijn enkele opvallende uitkomsten:

  • 75% van de ondernemers die langer dan 10 jaar actief zijn, vindt bedrijfsoverdracht relevant of zeer relevant
  • 25% is actief bezig met bedrijfsoverdracht
  • Voor 68% van de ondervraagden die bezig zijn met verkopen, is corona geen reden tot uitstel
  • Bij 68% van de ondervraagden die bezig zijn met verkopen, is de omzet gelijk gebleven of gestegen
  • Bij 20% van de ondervraagden die bezig zijn met verkopen, is corona de reden tot verkoop
  • 75% van de ondervraagden die hun bedrijf recent hebben overgedragen willen begeleiding na het overdrachtsproces
  • Bij 40% van de bedrijven die bezig zijn met verkopen is leeftijd een reden tot verkoop
  • Bij 38% van de bedrijven die bezig zijn met verkopen is ‘iets anders willen gaan doen’ een reden tot verkoop
  • 57% van alle ondervraagden is in de markt om zelf een bedrijf over te nemen

68 procent vindt Corona geen reden tot uitstel

De coronacrisis is voor sommige ondernemers ook aanleiding tot verkoop. Toch noemt slechts 20 procent van de ondervraagde ondernemers die bezig zijn hun bedrijf te verkopen dit als reden. 68 procent van hen vindt corona bovendien geen reden tot uitstel, en eveneens 68 procent geeft aan dat de omzet sinds het begin van de crisis gelijk is gebleven of is gestegen.

Die omzet – en daarmee de waarde – van een bedrijf is uiteraard mede afhankelijk van de sector: de transactieprijzen voor bedrijven in onder meer het toerisme en de detailhandel daalden het afgelopen halfjaar flink ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. ,,Sommige grote bedrijven die in het begin van dit jaar miljoenen waard waren, lopen nu tegen een faillissement aan,” zegt Pleijsant.

Voor bedrijven in de gezondheidszorg en e-commerce werden juist hogere prijzen betaald. ,,In het tweede kwartaal van dit jaar, middenin de crisis, ontstond bij sommige bedrijven onzekerheid en werden overnames on hold gezet. Het derde kwartaal zag er beter uit en nu is het afwachten hoe het laatste kwartaal eruit gaat zien. Mogelijk trekt het aantal transacties aan, nu kopers kans zien om bedrijven in bepaalde branches voor een redelijke prijs te kopen.”

75 procent op zoek naar begeleiding

Van alle ondervraagde ondernemers die tien jaar of langer actief zijn, vindt driekwart bedrijfsoverdracht relevant of zeer relevant. 85 procent noemt vermogensstructurering relevant. Een hoog percentage, vindt Pleijsant, maar hij vraagt zich af waarom het niet nog hoger is. ,,Voor ondernemers die langer dan tien jaar actief zijn, komt het moment waarop ze hun bedrijf willen overdragen doorgaans eerder dan voor ondernemers die korter bezig zijn, maar ook voor die laatste groep is het verstandig hierover na te denken. Het verkoopklaar maken van je bedrijf kost tijd; zo’n zes tot acht jaar is niet ongebruikelijk. Als alles vanaf het begin goed is opgezet en je een flexibele ondernemingsstructuur hebt, kan dat sneller.

De praktijk…

In de praktijk kan het vaak nog veel beter, op het gebied van vermogensstructurering bijvoorbeeld. Zit het hele vermogen in één BV, dan loop je veel risico. En moet je daar op het laatste moment bijvoorbeeld het bedrijfspand of iets anders uithalen? Dan betaal je vaak extra belasting. Het kan ook verstandig zijn overtollige liquiditeiten naar een aparte holding-BV over te brengen, zodat de opvolger deze niet hoeft te financieren. En dan is er nog de vraag: wat kun je met het geld doen? Ga je je verkoopwinst beleggen, privé of binnen de BV, of investeren in vastgoed? Zijn er kinderen die in het bedrijf participeren? Wie krijgt aandelen? Wat verkoop je en wat niet? Daar denken we bij de bank graag over mee.”

Die behoefte aan overzicht en inzicht blijkt groot: 75 procent van de ondervraagden die hun bedrijf recent hebben overgedragen, wil begeleiding na het overdrachtsproces en 25 procent is op zoek naar fiscale informatie.

Bron: deondernemer.nl

In 2019 lag die verkoopbereidheid nog op 64 procent. Het aantal ondernemers dat van plan is om het bedrijf binnen nu en twee jaar van de hand te doen, is het afgelopen jaar zelfs verdrievoudigd naar 40 procent.

De helft van de mkb’ers geeft zelfs aan dat zij het bedrijf bij een goede prijs morgen al zouden verkopen. Dit alles blijkt uit een onderzoek onder duizend ondernemers in de mkb-branche, onder wie 200 in Nederland.

Het gaat niet alleen om bijna-gepensioneerden. “We zien dat er momenteel ook veel jonge eigenaren zijn, die openstaan voor verkoop”, zegt Tom Beltman van Marktlink, dat ondernemingen adviseert bij fusies en overnames. Dit bedrijf onderzoekt jaarlijks de verkoopintentie van ondernemers. “Het waren er in andere jaren nooit zoveel. Ze hebben het bij de eerste twee coronagolven moeilijk gehad en zijn bang voor een derde of vierde golf.”

Waardedaling

Het nadeel: bij een crisis krijg je nooit de hoofdprijs. Een in een huurpand gevestigde horecaonderneming of reisbureau dat een jaar geleden nog pakweg 700.000 euro waard was (goodwill, inventaris), is nu misschien een derde minder waard. Wie wil er in coronatijden nu een restaurant beginnen?

“Dat zijn inderdaad niet de makkelijkste branches, maar ook daarvoor zijn plannen te bedenken. Er zijn nog steeds partijen die andere bedrijven willen kopen omdat ze er potentie in zien. Het aantal potentiele kopers is juist gestegen. Kopers zijn bereid om door de corona-effecten heen te kijken waarbij de bedrijfswaarde kan worden genormaliseerd”, stelt Beltman.

Prijspeil

“Zo kocht uitzendbureau Workstead deze zomer een branchegenoot. Workstead draaide zelf door de coronacrisis ook slechter, maar zag het als ideaal tijdstip om toch verder te kijken en te groeien.”

Verkopers moeten zich niet op de pre-coronaprijzen vaststaren, denkt hij. “Stel dat een bedrijf eerst tien miljoen waard was en nu nog maar zeven miljoen. Dan kun je wel wachten tot je de oude prijs weer bereikt, maar misschien komt dat moment nooit.”

Getroffen concurrent kopen

4 op de 10 Nederlandse mkb’ers denkt volgens het onderzoek dat de waarde van hun bedrijf is verminderd door corona. Mocht een bedrijf te maken hebben met een waardedaling van 50 procent of meer, is het volgens Beltman wel verstandig om verkoopplannen uit te stellen. “In zo’n geval kan het lonen om bijvoorbeeld met een investeerder te kijken naar een strategische overname van concurrenten die nog harder getroffen zijn.”

36 procent van de Nederlandse ondernemers denkt juist dat hun bedrijf de komende twaalf maanden in waarde gaat stijgen.

Familie

In het verleden kozen mkb’ers vaak voor een familielid als opvolger. Beter een dochter of zoon dan een onbekende. Ook nu kiest 40 procent van de respondenten voor een familielid, 4 procent meer dan een jaar eerder. Dat gaat veranderen, meent Beltman. “Dat komt onder meer omdat we steeds ouder kinderen krijgen. Vroeger deed je dat op je 20e, dan kon je op je 55e mooi stoppen want dan was zoon of dochter oud genoeg.”

Nu krijgen we vaak pas kinderen als we de 30 gepasseerd zijn. “Dan zou je als je op je 55e stopt een twintiger aan het roer krijgen. Dat wordt niet meer als acceptabel gezien, niet door eventuele aandeelhouders maar vaak ook niet door personeel.”

Bron: RTL Nieuws

Ontvang jouw voorstel

Benieuwd wat jouw bedrijf op zou brengen? Vul je contactgegevens in om jouw aanvraag te starten. Ons voorstel is altijd geheel vrijblijvend!

Contactgegevens aanvrager
Deel dit bericht
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email