Je eigen bedrijf verkopen: 8 op de 10 Nederlandse ondernemers in het mkb zou dit doen als ze er een goede prijs voor kregen. Het aantal geïnteresseerden in verkoop is fors gestegen door de coronacrisis. De verkoopbereidheid was in Nederland nog nooit zo groot.
In 2019 lag die verkoopbereidheid nog op 64 procent. Het aantal ondernemers dat van plan is om het bedrijf binnen nu en twee jaar van de hand te doen, is het afgelopen jaar zelfs verdrievoudigd naar 40 procent.
De helft van de mkb’ers geeft zelfs aan dat zij het bedrijf bij een goede prijs morgen al zouden verkopen. Dit alles blijkt uit een onderzoek onder duizend ondernemers in de mkb-branche, onder wie 200 in Nederland.
Het gaat niet alleen om bijna-gepensioneerden. “We zien dat er momenteel ook veel jonge eigenaren zijn, die openstaan voor verkoop”, zegt Tom Beltman van Marktlink, dat ondernemingen adviseert bij fusies en overnames. Dit bedrijf onderzoekt jaarlijks de verkoopintentie van ondernemers. “Het waren er in andere jaren nooit zoveel. Ze hebben het bij de eerste twee coronagolven moeilijk gehad en zijn bang voor een derde of vierde golf.”
Waardedaling
Het nadeel: bij een crisis krijg je nooit de hoofdprijs. Een in een huurpand gevestigde horecaonderneming of reisbureau dat een jaar geleden nog pakweg 700.000 euro waard was (goodwill, inventaris), is nu misschien een derde minder waard. Wie wil er in coronatijden nu een restaurant beginnen?
“Dat zijn inderdaad niet de makkelijkste branches, maar ook daarvoor zijn plannen te bedenken. Er zijn nog steeds partijen die andere bedrijven willen kopen omdat ze er potentie in zien. Het aantal potentiele kopers is juist gestegen. Kopers zijn bereid om door de corona-effecten heen te kijken waarbij de bedrijfswaarde kan worden genormaliseerd”, stelt Beltman.
Prijspeil
“Zo kocht uitzendbureau Workstead deze zomer een branchegenoot. Workstead draaide zelf door de coronacrisis ook slechter, maar zag het als ideaal tijdstip om toch verder te kijken en te groeien.”
Verkopers moeten zich niet op de pre-coronaprijzen vaststaren, denkt hij. “Stel dat een bedrijf eerst tien miljoen waard was en nu nog maar zeven miljoen. Dan kun je wel wachten tot je de oude prijs weer bereikt, maar misschien komt dat moment nooit.”
Getroffen concurrent kopen
4 op de 10 Nederlandse mkb’ers denkt volgens het onderzoek dat de waarde van hun bedrijf is verminderd door corona. Mocht een bedrijf te maken hebben met een waardedaling van 50 procent of meer, is het volgens Beltman wel verstandig om verkoopplannen uit te stellen. “In zo’n geval kan het lonen om bijvoorbeeld met een investeerder te kijken naar een strategische overname van concurrenten die nog harder getroffen zijn.”
36 procent van de Nederlandse ondernemers denkt juist dat hun bedrijf de komende twaalf maanden in waarde gaat stijgen.
Familie
In het verleden kozen mkb’ers vaak voor een familielid als opvolger. Beter een dochter of zoon dan een onbekende. Ook nu kiest 40 procent van de respondenten voor een familielid, 4 procent meer dan een jaar eerder. Dat gaat veranderen, meent Beltman. “Dat komt onder meer omdat we steeds ouder kinderen krijgen. Vroeger deed je dat op je 20e, dan kon je op je 55e mooi stoppen want dan was zoon of dochter oud genoeg.”
Nu krijgen we vaak pas kinderen als we de 30 gepasseerd zijn. “Dan zou je als je op je 55e stopt een twintiger aan het roer krijgen. Dat wordt niet meer als acceptabel gezien, niet door eventuele aandeelhouders maar vaak ook niet door personeel.”
Bron: RTL Nieuws
Ontvang jouw voorstel
Ook interesse in de mogelijkheden voor het verkopen van je bedrijf? Vul je contactgegevens in om jouw aanvraag te starten. Ons voorstel is altijd geheel vrijblijvend!